Pęknięcia. [„Oblicze mroku”, 2018]

     Ileż to już razy wykorzystano w horrorze motyw lustra, za którym czyhają jakieś supernaturalne zagrożenia. Odwołano się do niego po wielokroć, bo jest w zastosowaniu zwierciadeł coś niepokojącego: już odbicie nas samych może nieźle nastraszyć, zwłaszcza, gdy wyobrazimy sobie, że w gruncie rzeczy przygląda się nam ktoś inny. W psychologicznym dreszczowcu „Oblicze mroku” reżyser Assaf Bernstein korzysta z klasycznego leitmotivu, ale buduje na jego kanwie całkiem zaskakującą fabułę. W jego lustrach odbijają się brzydkie prawdy o rzeczywistości − demoniczne moce nie mają na nie większego wpływu.

LookAway2

     Film posiada chłodny, mocno depresyjny ton. Maria (India Eisley) wychowuje się w tak zwanym „dobrym domu” i teoretycznie ma wszystko, czego mogłaby zapragnąć każda nastolatka. W istocie spotyka się z ostracyzmem wśród rówieśników i jest gnębiona zarówno przez szkolne bestie, jak i szorstkiego ojca-chirurga plastycznego (Jason Isaacs). Matka dziewczyny (Mira Sorvino) − wciąż rozpamiętująca utratę drugiej z córek − wydaje się apatyczna i przymyka oko na zdrady męża. Pewnego dnia Maria odkrywa, że jej lustrzane odbicie żyje własnym życiem. Airam wysłuchuje swojej „siostry” w najgorszych dla niej chwilach i obiecuje, że pomoże jej, gdy tylko wydostanie się ze zwierciadła. Maria szuka ukojenia po drugiej stronie szklanego refleksu. Nie wie, czy Airam to jej faktyczny sprzymierzeniec czy może wypadkowa mentalnych pęknięć i ran.

     Niektórzy uznają „Oblicze mroku” za horror oparty na kliszach i schematyzmie. Nic bardziej mylnego. Choć w przeszłości powstały dziesiątki straszaków o lustrzanych niebezpieczeństwach i istotach skrytych za szklaną taflą, niewiele z nich wzbiło się na przysłowiową wyższą półkę. Niech za przykład posłuży „Mirrors”, reklamowany nazwiskiem Kiefera Sutherlanda − film pełen rozbrajającej głupoty oraz odpychającej minoderii. W „Obliczu mroku” zabiega Bernstein o to, by nie zostały nikomu udzielone proste odpowiedzi: to projekt ambiwalentny i najczęściej niedopowiedziany. Kim jest Airam − złym bliźniakiem nie z tego świata czy może stłumionym ogniwem osobowości Marii? Każdy widz będzie musiał przekalkulować to sam, bo film jest wieloznaczny.

LookAway3

     Uwagę zwraca dualistyczna kreacja centralna: Eisley poznajemy zarówno w wersji krnąbrnej i wyzwolonej (jako Airam) oraz tej ograniczanej wewnętrznymi hamulcami (Maria). Jej rola zbudowana została na silnym kontraście, który ma tu swoje uzasadnienie: „Oblicze mroku” to przecież film o horrorach dojrzewania, o usilnym dążeniu do zerwania z alienacją i outsiderstwem. Na drugim planie również nie brak popisów aktorskich, a na największe oklaski zasługuje Isaacs, wcielający się w postać toksycznego, biernie-agresywnego ojca. Jego Dan to ambitny chirurg, któremu podczas gonitwy za perfekcją plączą się nogi. Na urodziny mężczyzna chce podarować córce zabieg plastyczny − by mogła pozbyć się niedoskonałości ze swej dojrzewającej twarzy. Między nim a Marią subtelnie pobrzmiewa konflikt erotyczny: widzimy, jak, integrując się z nastolatką, Dan zabiera ją do kina na film, którego dramatyzm napędzany jest tanim seksem. Rzuca też do niej frazami w stylu: „umaluj się dla tatusia” i sprawia wrażenie gorszego potwora niż manipulatorka zza przeszklonej ściany, Airam.

     „Oblicze mroku” to dopiero drugi pełny metraż Bernsteina. Na pewno warto śledzić jego przyszłe dokonania; zwłaszcza, jeśli mają być frapujące narracyjnie, a przy tym dopieszczone wizualnie − tak, jak pozycja niniejsza.

     Albert Nowicki – dziennikarz, tłumacz i copywriter, absolwent studiów filmoznawczych Instytutu Sztuki PAN. Miłośnik kina, zwłaszcza filmowego horroru. Jego teksty pojawiały się między innymi na łamach serwisów Filmweb, Movies Room oraz Filmawka. Blog His Name is Death prowadzi nieprzerwanie od 2012 roku.

LookAway5

07

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s